2020 hos Foto.no

Alle har sin historie å fortelle fra pandemien. Her er vår.
Kanskje er det litt tidlig å skrive pandemihistorien for Foto.no allerede. Pandemien er ikke over, og ting kan fortsatt skje. Men la oss kalle dette første del, eller noe sånt.

I vinter levde vi i den naive tro at dette ville gå over ganske fort, men allerede 7. februar publiserte vi en liten sak der vi advarte mot at det kunne bli forsinkelser på en del varer, og vi advarte mot at svak kronekurs kunne tvinge opp prisene i Norge. Men vi skrev også «Alt i alt ser det ikke ut som det får store konsekvenser for fotobransjen på kort sikt». Noe som i ettertid kanskje må oppfattes som en lite treffsikker spådom.

At Kina stengte ned reduserte etterspørselen etter olje og dermed falt krona som en stein, og alle ble nødt til å øke prisene. Særlig i mars og april gikk prisene opp og ned som en jojo, fra dag til dag, og kunder og ansatte og alle var ganske frustrerte.

Norge stenger rett før vårmessen
I midten av mars kom melding fra myndighetene om at Norge stengte ned, og 14. mars skulle vi starte vårmessen vår. I dagene før nedstengningen tok vi grep for å kunne opprettholde aktiviteten, men hver dag kom myndighetene med nye anbefalinger og 12. mars var det altså slutt på alt håp om en tradisjonell fotomesse med masse arrangementer og tett med folk. Vi måtte avlyse det meste.

Heldigvis hadde vi folk på huset som kunne filme og strømme video, og andre som satt på informasjon og kompetanse om de rareste ting, så vi snudde oss rundt i all hast, og lagde masse digitalt innhold som vi strømmet. Det var ingen fullgod erstatning for dem som ikke kunne komme på arrangementene, men det ironiske er jo at på grunn av nedstengningen så fikk alle de som ellers ikke kunne kommet på fysiske arrangementer et bedre tilbud. Alt vi strømmet ble jo tilgjengelig for alle i hele landet, og dermed fikk veldig mange av kundene våre mer enn de ellers ville fått. Tilbudene gjaldt jo i nettbutikken også, så de fleste som ønsket fikk en slags vårmesse. Men salget var ikke som vi hadde håpet, og stemningen var meget spesiell.

Medlemssidene ble skadelidende
Medlemssidene har hatt behov for oppgradering i lang tid, og 2020 var året vi skulle gjøre det. Da alt stoppet opp, forsvant også pengene som skulle brukes til nettopp det. Vi søke om midler rundt omkring, men fikk ikke tilslag. Derfor må vi leve med det eksisterende en stund til. Jeg liker det like lite som dere, og vi jobber med å finne en løsning. Vi planlegger for en oppgradering snakker med bedrifter som kan levere noe vi kan bruke og gjør mye av bakgrunnsjobben, slik at vi er klare når finansieringen er på plass.


Ukene etter messen brukte vi på å rydde opp i ting som hadde ligget og ikke blitt tatt tak i. Alle framtidige arrangementer ble avlyst, og vår ukentlige kosetime i sofaen i butikken i Barcode, Åpen tirsdag, måtte også kanselleres. Etter noen uker var det for lite jobb for de fleste av oss, og mange av oss ble 50% permittert i en periode. Siden vi insisterte på ha holde åpent, både i butikkene og på nettet, kvalifiserte vi ikke til noen av statens støtteordninger for bedrifter. Vi falt mellom alle stoler, og måtte stole på oss selv.

La inn et ekstra gir
Da var den eneste løsningen å skape mer aktivitet. Vi brettet opp ermene, lagde digitalt innhold, utvidet åpningstiden på kundeservice, hentet tilbake de permitterte og gjorde det vi kunne for å tilby alle som satt hjemme og ikke kom noe sted, litt inspirasjon til å fotografere. Vi publiserte blant annet artikkelen «12 tips til hjemmeprosjekter», så man kunne få litt inspirasjon til å gjøre noe nytt fotografisk.

Vi anbefalte også boka «Kamerakuren» av Dr. Torkil Færø som terapi i koronatider.

Det var krevende dager for oss som jobber her. Mange av oss har investert sparepengene våre i bedriften, og selv om bedriften aldri var i noen reell fare, er det vanskelig å se omsetningen stupe på den måten når vi allerede i mange år har vært i et marked som faller. Men da sommeren kom, så alt lysere ut. Noen begynte å reise igjen. Folk begynte å bevege seg ute, det ble lettet på restriksjoner, været ble bedre og i det hele tatt kunne vi late som det verste var over, selv om vi visste at ting fort kunne bli verre igjen og omsetningen fortsatt var lav.

Smittevern og skadebegrensning
Det var mye jobb å tilrettelegge for kunder i butikk og arrangementer, for å hindre smitte. Vi endte opp med å fjerne mange av demoproduktene, sette opp sperrer, håndsprit, munnbind, holde avstand og mye annet.

Vi la planer for hva vi skulle gjøre hvis noen ble smittet, og mange måtte i karantene. Med to butikker og kontor på to steder var det store muligheter for at smitte bare ville ramme den ene lokasjonen. Det var alltid en mulighet å stenge den ene butikken og sette folk inn der det krevdes mest.

Vi skulle ha en årlig samling for alle ansatte tidlig på høsten, men det kunne vi naturligvis ikke gjøre. Hva om en var smittet, og vi alle måtte i karantene? Vi fant en slags løsning ved å dele oss og ta det i to omganger. Ingen av oss var smittet, men det slo oss hvor mange ting man skal tenke på for å overholde smittevernregler, ha nødløsninger for alle situasjoner, opprettholde driften og gjøre det hyggelig for både kunder og ansatte å være her i en krevende tid.

Forberedt til høstmessen
Med høsten kommer det ubønnhørlig en høstmesse, og denne gangen var vi forberedt. Vi kunne fortsatt ikke ha store arrangementer, men vi kunne la folk komme hvis vi overholdt en lang rekke regler. Det var jo stort sett ikke noe problem med folkemengder, for de fleste ville helst holde seg hjemme, men vi kunne nå strømme foredragene vi hadde planlagt. Det ble litt problemer med foredragsholdere og leverandører fra utlandet, men alt i alt ble det et bra arrangement. Det vi merket, var at salget var overraskende bra, og vi lurte på om det verste var over.

Mye tyder på at det var riktig, og siden har salget tatt seg opp ganske betraktelig. Ikke bare sammenliknet med i vår, men også i forhold til budsjett. Så det ser ut som om satsningen vår i vår, med produksjon av digitalt innhold, økt kundeservice og at vil holdt butikken åpen for alle som ønsket å komme innom, gir noe tilbake nå, og det setter vi stor pris på.

Pandemien er ikke over, men med fallende smittetall (i skrivende stund), håp om nært forestående vaksiner og en verden som begynner å våkne til liv igjen, ser alt lysere ut. Faktisk ser det ut som nedgangen i bransjen har stoppet opp, og kanskje vil 2021 bli året der fotobransjen stabiliserer og normaliserer seg. Det ville vært et velkomment pusterom for alle vi som driver med dette.

Så langt i år har vi publisert 265. artikler, og ca 140 videoer, hvorav omtrent 25 er episoder av Fotopodden.


Nå senker snart julefreden seg over landet og over Foto.no. Men vi skal jobbe for at 2021 skal bli et bedre år for alle.

God jul!
 -
Det var slik det pleide å være på fotomesser.
 -
Vi har strømmet så mye som mulig i 2020.
 -
Vi har hatt fysiske arrangementer også i 2020, men med litt begrenset publikum.
 -
Sånn har det sett ut i butikken mye av året. Men nettsalget har tatt seg opp.
 -
Vi har lagd et utall informasjonsvideoer. Her om videokongene, Sony A7S III og Canon EOS R5
 -
En rekke podkaster har kommet i år. De kan også ses som video.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
SveinM M.
Flott og informativ artikkel! Skal fortsette å støtte opp om dere i 2021, og ønsker dere alle en God jul og et framgangsrikt Godt nytt år! :)
23.12.2020
Øyvind B.
Supert takk, takk!
Veldig fint med info og ønsker dere all mulig medgang året 2021. Ser frem til å rusle med kameraet mer ubekymret rundt i Oslos gater 2021 som og inkluderer hyppigere besøk Foto.no sin butikk Barcode.
Mvh Øyvind
22.12.2020
Keshav N.
God jul til dere fra Himalaya. Vi bruker å vere i Mumbai på denne tiden men her i Mussoorie er tryggere, men kaldt.
mvh Keshav
22.12.2020
Pål M. S.
Fin og oppklarende oppdatering på tingenes tilstand.

God Jul og et forhåpentligvis innbringene Godt Nytt År til Foto.no
21.12.2020
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu