Platon

Han er en politisk engasjert fotograf som ønsker å gjøre en forandring.
Jeg har vært seks ganger på Nordic Light. Jeg har møtt en rekke fotografer, jeg har vært på en rekke foredrag. Platons ”nærvær” på årets utgave av Nordic Light, er noe av det beste og mest inspirerende jeg har vært på. Ikke nødvendigvis på grunn av bildene. Jeg liker dem, men personen og oppdraget han selv har gitt seg, står frem for meg som beundringsverdig. Og ikke minst vanvittig ambisiøst.

På scenen sprudler han. Det er nesten som han går ut av sitt gode skinn. Showet på Nordic Light er fantastisk. Men til tross for show, Platon er en politisk engasjert fotograf som ønsker å gjøre en forandring.

Forsider for alt av store magasiner
Platon vokste opp i England og Hellas. Han studerte til en bachelorgrad i grafisk design på St. Martin’s School of Art og fikk sin mastergrad i fotografi og kunst på Royal College of Art. I begynnelsen av den fotografiske karrieren jobbet han for britiske Vouge. Etter noen år der ble han invitert til New York av John Kennedy Jr. for å jobbe i det politiske magasinet George. Det tok ikke lange tiden før Platon hadde fotografert forsider for alt av store magasiner, som for eksempel Rolling Stone, Vanity Fair, Esquire og GQ. For Time Magazine har han skutt rundt 20 forsider.

I 2007 fotograferte Platon Vladimir Putin. Portrettet prydet forsiden av Time Magazine. Bildet er blitt ikonisk og gjorde på mange måter Platon til et verdensnavn innen fotografiet. Bildet vant også førsteprisen i portrettkategorien i World Press Photo i 2007.

Siden 2008 har Platon vært tilknyttet the New Yorker. Ifølge han selv er dette en drømmejobb hvor han får fortalt en rekke av de historiene han mener er viktig.

The Platon way
På Nordic Light får jeg sjansen til å sitte meg ned 20 minutter med Platon. Det betyr at det ikke er plass til mange spørsmål. To stykker tror jeg at jeg rekker. For Platon har mye på hjertet. Han prater som en foss. Engasjementet er beundringsverdig. Og på spørsmål om han kan forklare hva han mener med ”the Platon way”, er han i gang, først med en beskrivelse av tiden vi lever i.

- Vi lever i en tid der vi har mer informasjon tilgjengelig enn noen gang tidligere. Samtidig er kunnskapsnivået vårt dårligere. Det er mer teknologi enn noen gang. Vi er mer knyttet til hverandre, men vet ikke en gang hvem som er naboen vår. Hvis man går et sted for å kjøpe seg et magasin, blir man bombardert med ord og bilder. Et eller annet sted i dette kaoset forsvinner de aller viktigste budskapene i vår samtid. Det kan handle om hva som er gode verdier, hva som er godt lederskap og hvordan vi får tilbake lidenskapen. Hvordan kan vi finne en rolig stund hvor vi kan tenke over hva som er viktig og autentisk?

- Som fotograf er min jobb å skape et ikon av en person. Enten det er en som står på en god plattform og utretter gode ting, eller en som er det motsatte, som skader mange mennesker gjennom sitt virke. Begge typer er ikoner i vår tid. Når jeg fotograferer disse menneskene forsøker jeg å lage ikoniske bilder som kan gi folk en mulighet til å stoppe opp og reflektere.

Ærlige og autentiske portretter
Platon gjør sitt ytterste for at portrettene hans ikke skal blande seg sammen med alt det andre kaoset. Han vil roe ned, og han vil gjøre ting enkelt.

- Jeg vil gjøre portrettene mine så modige og direkte at de skiller seg ut. Hele livet mitt har jeg brukt til å gå mot strømmen for å skape disse ikoniske bildene. For å gjøre dette må man være tøff og bildene må ha en grafisk kraft i seg. Men aller viktigst, så må det være ærlige og autentiske fotografier.

Portrettene til Platon blir lagt merke til. Mange har blitt ”truffet” av dem. Men fotografen selv avviser at dette har noe å gjøre med god lyssetting eller flotte farger. Det er innholdet som er det viktige. Det andre mener han ikke spiller så stor rolle.

- La meg bruke Putin-portrettet som eksempel. Dette er et bilde som viser alt som er galt med Russland. Opposisjonen i Russland har tatt bildet til seg, og bruker det som et banner for å uttrykke alt som er galt. For dem er det nærmest et symbol på maktmisbruk. Samtidig har Putins tilhengere brukt det for å vise presidentens styrke. Ironisk nok handler dette om akkurat det samme bildet.

Fotografiet kan gjøre en endring
Platon er overbevist om at fotografiet kan føre til endringer. Endringer til det bedre. Men det aller viktigste er ikke selve fotografiet, men at det forteller en historie, at det har innhold. Han sammenligner med andre kunstarter for å illustrere hva han mener. Hvis man for eksempel leser et fantastisk dikt, handler det ikke om hvordan det grammatisk er bygget opp. Det som er viktig er hva det betyr, om det treffer hjertet.

- Noen ganger kan også den beste poesien være skrevet med det verste språket. Hvis det treffer hjertet er det det aller viktigste. Det samme gjelder musikk. En sang som har hatt stor betydning for en hel generasjon, er muligens ikke laget av de beste musikerne. Bob Dylan for eksempel, han har ikke verdens vakreste stemme, men det er noe veldig jordnært og kraftfullt med hans musikk som rører ved mennesker.

- Det er budskapet og innholdet som er viktig. Fotografiet er bare et verktøy til å formidle dette. Og fotografiet, som andre måter å fortelle historier på, har kapasiteten til å forandre på ting. Dette viser også historien. Fotografiet bidro til å få slutt på Vietnamkrigen.

Nye helter
Som fotograf har Platon opplevd en eventyrlig suksess. Han har skutt forsidene til alle store magasiner rundt omkring i verden. Men suksess er ikke viktig i seg selv. Det er hva man bruker den til som er viktig.

- Hvis man bygger den mest fantastiske bilen, så skal man ikke gjemme den bort i garasjen. Bilen skal kjøres. Det er det samme med suksess. Jeg har nådd et stadium i min karriere hvor jeg er veldig privilegert. Jeg kan bare plukke opp telefonen til en eller annen redaktør å si at jeg har en reportasje jeg vil gjøre. Når jeg argumenterer med fakta, får jeg det som regel som jeg vil.

- Men nå er tiden inne for å bruke mine ferdigheter til å gjøre en forandring. Til nå har jeg gått i lære i et system skapt for å lage helter. Hva skjer hvis jeg forandrer reglene? Jeg skal fortsette med å skape helter, men heller skape helter som kan inspirere oss alle til å bli bedre mennesker. Jeg vil ikke lage helter som skremmer oss med deres perfeksjon. Vi trenger en rekke nye helter som kan gi oss håpet tilbake.

Han vil ikke bare fotografere mennesker fordi de sloss for en god sak. Platon vil fotografere dem og gjøre dem til helter slik at de kan gi håp og glød til enkeltpersoner. Slik at enkeltpersonene kan gjøre noe med sine egne liv og kjempe for en bedre utvikling.

- Men det er ikke noe spesielt med meg, understreker Platon. – Jeg er bare en fotograf som plutselig befinner meg i noen ekstraordinære omgivelser med noen av de mest betydningsfulle personene i verden. Når man er privilegert, når man har makt, så skal man bruke denne til å gjøre folks liv bedre. Dette gjelder alle typer makt, og også lederskap, om det er i familien eller som leder av en nasjon.

The People’s Portfolio

I 2013 grunnla Platon stiftelsen The People’s Portfolio. Stiftelsen ønsker å skape et visuelt språk som bryter barrierer, utvider verdighet, slåss mot diskriminering og rekrutterer folk til å gi sin støtte til menneskerettigheter verden over.

Sjekk ut Platon fortelle om når han fotograferte Putin:

[YOUTUBE=//www.youtube.com/embed/JYdmGrq-560]


Frank Hesjedal - Platon
Platon
Frank Hesjedal
Platon - Barack Obama
Barack Obama
Platon
Platon - Muammar Gaddafi
Muammar Gaddafi
Platon

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu