Følsomheten går fra ISO100 til ISO1600. I tillegg kan den stilles ned ett trinn til ISO50 og utvides to trinn til ISO3200 og ISO6400. Når jeg leser kameraets ISO-spesifikasjoner er det ganske åpenbart at Nikon har fininnstilt D3x slik at det skal ha et bildemessig potensial som er i toppklasse, spesielt på lav ISO. Og på lav ISO er virkelig den filtekniske kvaliteten som myk fløyel og oppløsningspotensialet og detaljeringsevnen er ganske enestående.
Men også oppover på følsomhetsskalaen har D3x forrykende prestasjoner. Det er derfor naturlig å sette kameraet på ISO1600 når jeg tusler gatelangs en sein sommerkveld.
Det er fasinerende å studere filene fra D3x. Her kan jeg nærmest gjøre dypdykk inn i fenomenene skarphetsplan og dybdeskarphet. På 100% visning kan jeg tydelig se at skarphetsplanet virkelig er et plan og det som på fullskjermbildet ser ut som et skarpt område kan vise seg å være utenfor fokus hvis det studeres ved 100%-visning.
Alle bildene av Operaen er tatt på ISO1600. Filene er uvanlig glatte og bildeinformasjonen er imponerende stor. Selv om jeg merker at det dynamiske spennet er redusert i forhold til lavere følsomhet, er det likevel utrolig hva som kan gjøres av justeringer uten at det får negative konsekvenser som synes.
Det er antakelig mange som drømmer om 24,5Mp men sant og si holder det med mindre hvis man kun har behov for å printe ut til maks A3+. Har man ikke behov for kameraets fulle oppløsning på generell basis kan det kanskje derfor være fornuftig å reflektere over om ikke D3 til halve prisen, eller sågar D700, kan levere like tjenelige filer.
D3x fremstår som et både høyverdig og ekstraordinært verktøy men det fulle oppløsningspotensialet i en 24,5Mp DSLR-fil kommer først til sin rett når opptakene gjøres under optimale forhold. Vurdert mot mine erfaring med Nikon D700 og Canon 5D (som begge har litt over 12Mp på samme opptaksformat) har D3x sitt oppløsningsfortrinn først og fremst på lav ISO og i gode lysforhold, og dette oppløsningsforspranget realiseres egentlig kun fullt ut hvis utskriftene er A2 eller større.
_________________________________
I artikkelen
Eksponering til RAW - en metodisk tilnærming beskriver jeg hvordan jeg eksponerer og jobber med RAW-filene.