Reklamekampanje (72 innleverte arbeider)
Arbeidene ble sendt inn, og skulle juryeres som serier. Ingen av seriene som er innlevert i denne kategorien kan karakteriseres som direkte nyskapende. En del av seriene som er levert inn er av svært høy kvalitet, og godt teknisk gjennomført. Mange fotografer arbeider med proporsjoner det virker å være en trend i Norge?
Husk: vi sammenligner arbeider innenfor en kategori hadde vi sett bildene i en annen sammenheng, eller med teksten ville vi kunne sagt noe helt annet! Det er mange serier som blir refusert på grunn av ett dårlig bilde. Enkelte innsendelser bar preg av at fotografen hadde sendt inn sine 4 beste reklamebilder, og ikke en serie.
Bronsje:
Det er svårt att se at det er reklam, och det tycker jag er styrkan med dom bruk av vanlige mennesker det gjør at betrakteren kan identifisere seg med modellen og dette øker fotografienes troverdighet. Disse bildene har luft og bevegelse, en friskhet som vi ikke har sett i de andre kampanjene. En god no 3.
Navn: TONJE KORNELIE fra Sarpsborg (www.kornelie.com)
Kunde: MEDIA MAX
Byrå: Markér (Fredrikstad)
AD/Designer: Andrè Van Ingelgem
TONJE KORNELIE
TONJE KORNELIE
Sølv:
Dette er en god serie - den er klassisk med et slags Spielberg lys, og det er fotografiet av den lille gutten med kaffekoppen som trekker hele serien opp til sikker sølvplassering. Den lille gutten med kaffelatte kruset er det enkelt stående bildet i denne kategorien som juryen likte absolutt best. Bra jobbet!
Navn: BILLY BONKERS v/Dag Standal (www.billybonkers.no)
Kunde: FLYTOGET
Byrå: DDB
AD/Designer: JOACHIM BJØRNDAHL
Stylist: LINDA SANDE
BILLY BONKERS v/Dag Standal
BILLY BONKERS v/Dag Standal
BILLY BONKERS v/Dag Standal
Gull
Gullvinneren minner om Dieselkampanjen for noen år siden, David Lachapelle har også laget noe lignende, så idémessig kan dette strengt tatt ikke karakteriseres som nyskapende fotografi. Dessuten er photoshop-teknikken ikke god, noe Juryen tror er gjort med vilje, og som i så fall er modig gjort. Fotografiene er laget som en kulisse. Lite tøntigt, men det finnes noe udefinerbart i denne serien, som gjør at den har en god stoppeffekt.
Ihopsatt, som en globeleng, kollasjeaktig. Teatralsk og spennende. Gratulerer med Gull!
Navn: Arild Danielsen fra kristiansand (www.danielsenphoto.com)
Kunde: Kristiansand Dyrepark
Byrå: RECOMMENDED NORWAY
AD/Designer: CHRISTIAN BRÅTHEN - NORDLAND
Stylist: NINA BRÅTHEN - NORDLAND
Arild Danielsen
Arild Danielsen