18 år gamle Martin Aronsen har skateboard og fotografering som sine to store lidenskaper i livet. Bildene hans er allerede blitt lagt merke til. I fjor var han den lokale bidragsyteren til utstillingen Skate Culture i Bergen Kunsthall og han har allerede hatt bilder på trykk i skatebladet Playboard. Martin er utstyrt med en Canon 20D med 50mm og 85mm 1.8. I tillegg har han en Nikon D70 på grunn av det han omtaler som den fantastiske 10.5mm fisheye som går som hånd i hanske med tanke på skatebilder. Blitsene er gamle og manuelle Sunpak 555 og Vivitar 285s som er kjøpt på Ebay.
- Basic og rimelig utstyr som strekker langt, sier Martin.
Martin hadde sine første erfaringer med fotografering da han tok bilder av tv’en med far sitt kamera som treåring. Nå stiller han seg heller farlig nær motivet med sitt fiskeøyeobjektiv. Inspirasjon henter han hos noen norske, men aller helst de store amerikanske skateboardfotografene. I tillegg finner han mye inspirasjon på internett og diverse forumer.
Hvorfor skatebilder Martin?
- Jeg står på rullebrett men har vært mye skadet. I skadeperioder begynte jeg å kombinere min voksende interesse for fotografi med min store lidenskap rullebrett. Jeg synes resultatet var fantastisk og siden har interessen bare økt og økt. Med skatebilder føler jeg at jeg får gitt noe tilbake til skatemiljøet. Jeg fryser øyeblikket som vi skatere setter mest pris på.
Er det viktig å kunne skate selv for å være skatefotograf?
- Både ja og nei. For å få gode skatebilder per definisjon må man skate selv. Man må i det minste ha kunnskap om hva som anses som bra vinkler, triks, spots og stil. Timing er også viktig. Man må velge punktet på tidslinjen som karakteriserer et triks best. Man må vite hva som går og hva som ikke går. Det kan være vanskelig for en som ikke har satt seg godt inn i skatingens mentalitet. Skatebilder tatt av folk som ikke skater selv har en tendens til å være timet slik at man ser et triks på feil tidspunkt. De aller beste skatebildene vil alltid være tatt av en som skater eller har skatet selv, men hvem som helst kan selvfølgelig ta bilder med gode resultater.
Hva er et godt skatebilde for deg?
Et godt skatebilde handler først og fremst om location. Estetikk er viktig. Desto mer eksentrisk eller særegent et spot er, desto bedre kan bildene bli. Sett bort ifra det skatemessige må lyset være godt. En balanse mellom naturlig og kunstig lys fremhever skateren og gir bildet særpreg. Komposisjon er også viktig. Jeg mener avstand er bra. Mange har en tendens til å gå for nærme, mens det ofte er de løse komposisjonene som virkelig gir inntrykk. En fin balanse mellom skater, triks, location, lys og komposisjon definerer det gode skatebildet. Det er mye å tenke på.
Kan du definere hvilke kvaliteter du etterstreber i fotograferingen av skatere?
- Lys og komposisjon er det aller viktigste. Jeg elsker å se nye ting bli gjort. Nye vinkler og komposisjoner, og grensesprengende lyssettinger. Kreativitet er noe jeg virkelig setter pris på.
Hvilke tanker gjør du deg når du tar skatebilder?
- Si det… Jeg tar som regel bilder for ikke å tenke så mye. Jeg prøver å koble av til tross for at det alltid ender opp med stress når jeg ikke setter lyset perfekt. Jeg elsker å forbedre meg, kanskje litt for mye. Jeg prøver alltid å få et bilde til å se best mulig ut og bedre enn det jeg tidligere har gjort. Målet er å ta bilder jeg og andre virkelig kan beundre.
Har du et bilde du selv ønsker å fremheve?
- Mitt beste bilde er av Jone Nordland som cruiser ned en jordskrent. Triksets enkelhet, spottet, jordlige skjortefarger som matcher omgivelsene, blå himmel og en oppvirvlet støvsky er for meg et godt eksempel på et øyeblikk som virkelig var verdt å fange. Jone kommer kjørende mot meg og
Kameraet med fisheye-objektiv. Det virvlet så mye støv opp at jeg måtte tørke linsen for hvert forsøk han gjorde. Jeg husker veldig godt følelsen jeg satt igjen med etter å ha fanget et slikt minneverdig øyeblikk.
Har du fremtidige planer med tanke på skate-fotograferingen?
- Det er vanskelig å vite. Jeg klarer ikke å ta bilder så godt under press. Jeg føler at det er en ting jeg må gjøre i mitt eget tempo og ikke andres. Skatefotografering er en liten bransje som jeg vil si er godt mettet her til lands. Det er ikke store penger å hente på den, men mye glede og inspirasjon. Nå er det en ting jeg gjør fordi jeg trives med å gjøre det, men hvem vet hvor det kommer til å ta meg.
Hva synes du om norsk skate-fotografering?
- Aspirerende er ordet. Det er så mange nye fjes etter digitalkameraets inntog at det er vanskelig å følge med. Det er mange talenter og mange små kids som stadig blir bedre og bedre. Det er spennende å følge med.
Er skatebilder for alle eller bare for en utvalgt gruppe som selv driver med skating??
- Nei, for all del ikke. Det kan nok føles slik for en som ikke driver med skating. Vi er en vanskelig gjeng å komme innpå og skatemiljøet kan virke nokså ugjestmildt. Vi er en helt vanlig gjeng mennesker som elsker å gjøre det vi gjør og misliker å bli misforstått for det. Har du mål om å bli skatefotograf må det ligge litt mer bak det enn bare å ha lyst til å bli den beste fotografen.
Har du noen tips til de som vil bli skatefotografer?
- Lær lys. Enkelt og greit. Skatefoto er lys, lys og lys. Prøv å finne din egen stil og eksperimenter masse. Gi ikke opp selv om du ikke behersker lyset perfekt den første gangen. Kjøp billige manuelle blitser. Skatefoto er som studiofotografering, bare utendørs. Man trenger ikke automatikk og E-TTL og all slags nymotens funksjoner.
- Basic og rimelig utstyr som strekker langt, sier Martin.
Martin hadde sine første erfaringer med fotografering da han tok bilder av tv’en med far sitt kamera som treåring. Nå stiller han seg heller farlig nær motivet med sitt fiskeøyeobjektiv. Inspirasjon henter han hos noen norske, men aller helst de store amerikanske skateboardfotografene. I tillegg finner han mye inspirasjon på internett og diverse forumer.
Hvorfor skatebilder Martin?
- Jeg står på rullebrett men har vært mye skadet. I skadeperioder begynte jeg å kombinere min voksende interesse for fotografi med min store lidenskap rullebrett. Jeg synes resultatet var fantastisk og siden har interessen bare økt og økt. Med skatebilder føler jeg at jeg får gitt noe tilbake til skatemiljøet. Jeg fryser øyeblikket som vi skatere setter mest pris på.
Er det viktig å kunne skate selv for å være skatefotograf?
- Både ja og nei. For å få gode skatebilder per definisjon må man skate selv. Man må i det minste ha kunnskap om hva som anses som bra vinkler, triks, spots og stil. Timing er også viktig. Man må velge punktet på tidslinjen som karakteriserer et triks best. Man må vite hva som går og hva som ikke går. Det kan være vanskelig for en som ikke har satt seg godt inn i skatingens mentalitet. Skatebilder tatt av folk som ikke skater selv har en tendens til å være timet slik at man ser et triks på feil tidspunkt. De aller beste skatebildene vil alltid være tatt av en som skater eller har skatet selv, men hvem som helst kan selvfølgelig ta bilder med gode resultater.
Hva er et godt skatebilde for deg?
Et godt skatebilde handler først og fremst om location. Estetikk er viktig. Desto mer eksentrisk eller særegent et spot er, desto bedre kan bildene bli. Sett bort ifra det skatemessige må lyset være godt. En balanse mellom naturlig og kunstig lys fremhever skateren og gir bildet særpreg. Komposisjon er også viktig. Jeg mener avstand er bra. Mange har en tendens til å gå for nærme, mens det ofte er de løse komposisjonene som virkelig gir inntrykk. En fin balanse mellom skater, triks, location, lys og komposisjon definerer det gode skatebildet. Det er mye å tenke på.
Kan du definere hvilke kvaliteter du etterstreber i fotograferingen av skatere?
- Lys og komposisjon er det aller viktigste. Jeg elsker å se nye ting bli gjort. Nye vinkler og komposisjoner, og grensesprengende lyssettinger. Kreativitet er noe jeg virkelig setter pris på.
Hvilke tanker gjør du deg når du tar skatebilder?
- Si det… Jeg tar som regel bilder for ikke å tenke så mye. Jeg prøver å koble av til tross for at det alltid ender opp med stress når jeg ikke setter lyset perfekt. Jeg elsker å forbedre meg, kanskje litt for mye. Jeg prøver alltid å få et bilde til å se best mulig ut og bedre enn det jeg tidligere har gjort. Målet er å ta bilder jeg og andre virkelig kan beundre.
Har du et bilde du selv ønsker å fremheve?
- Mitt beste bilde er av Jone Nordland som cruiser ned en jordskrent. Triksets enkelhet, spottet, jordlige skjortefarger som matcher omgivelsene, blå himmel og en oppvirvlet støvsky er for meg et godt eksempel på et øyeblikk som virkelig var verdt å fange. Jone kommer kjørende mot meg og
Kameraet med fisheye-objektiv. Det virvlet så mye støv opp at jeg måtte tørke linsen for hvert forsøk han gjorde. Jeg husker veldig godt følelsen jeg satt igjen med etter å ha fanget et slikt minneverdig øyeblikk.
Har du fremtidige planer med tanke på skate-fotograferingen?
- Det er vanskelig å vite. Jeg klarer ikke å ta bilder så godt under press. Jeg føler at det er en ting jeg må gjøre i mitt eget tempo og ikke andres. Skatefotografering er en liten bransje som jeg vil si er godt mettet her til lands. Det er ikke store penger å hente på den, men mye glede og inspirasjon. Nå er det en ting jeg gjør fordi jeg trives med å gjøre det, men hvem vet hvor det kommer til å ta meg.
Hva synes du om norsk skate-fotografering?
- Aspirerende er ordet. Det er så mange nye fjes etter digitalkameraets inntog at det er vanskelig å følge med. Det er mange talenter og mange små kids som stadig blir bedre og bedre. Det er spennende å følge med.
Er skatebilder for alle eller bare for en utvalgt gruppe som selv driver med skating??
- Nei, for all del ikke. Det kan nok føles slik for en som ikke driver med skating. Vi er en vanskelig gjeng å komme innpå og skatemiljøet kan virke nokså ugjestmildt. Vi er en helt vanlig gjeng mennesker som elsker å gjøre det vi gjør og misliker å bli misforstått for det. Har du mål om å bli skatefotograf må det ligge litt mer bak det enn bare å ha lyst til å bli den beste fotografen.
Har du noen tips til de som vil bli skatefotografer?
- Lær lys. Enkelt og greit. Skatefoto er lys, lys og lys. Prøv å finne din egen stil og eksperimenter masse. Gi ikke opp selv om du ikke behersker lyset perfekt den første gangen. Kjøp billige manuelle blitser. Skatefoto er som studiofotografering, bare utendørs. Man trenger ikke automatikk og E-TTL og all slags nymotens funksjoner.
Martin Aronsen, 18 år
Frank Hesjedal
Martin Aronsen i aksjon
Frank Hesjedal
Dirtcruisin'
Martin Aronsen
Heelflip
Martin Aronsen
Ollie
Martin Aronsen
Salad
Martin Aronsen
50 50
Martin Aronsen
FS Board
Martin Aronsen
B - Switch Ollie
Martin Aronsen
Crazy Varial Heel
Martin Aronsen