Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Det begynte egentlig når jeg fikk kjøpe en EOS500N fra broren min for 500 spenn. Jeg tok bilder jevnt og trutt på si helt til dette kameraet ble stjålet. Blakk som jeg var så hadde jeg ikke penger til nytt kamera, men fant plutselig et Petri-kamera som var nærmest gratis. Jeg fant også ut at en lokal fotoklubb hadde et mørkerom som sto ubrukt og så lenge jeg brukte s/h film så kunne jeg gjøre hele jobben enkelt selv. Jeg tror jeg lukta kjemikalier konstant den høsten jeg oppdaga dette og begynte virkelig å interessere meg for foto, meldte meg inn på foto.no og flyttet etter hvert til Trondheim der jeg ble med i Studentenes Kameraklubb (ikke de som henger rundt på Samfundet...) og fortsatte med å ta bilder. På en tur til Sula ødela jeg endelig Petrien og begynte da å fotografere digitalt med en Nikon D70 som var det ypperste på den tiden. Har egentlig fortsatt derifra. Selv om mesteparten av bildene jeg tar nå er digitalt, bruker jeg både mellomformat og 35mm s/h film, spesielt når jeg tar bilder for egen glede og har god tid.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg er vel egentlig altomslukende. Jeg interesserer meg for alt rundt fotografi og de nærliggende grenene som tegning, maling, arkitektur, visuell kommunikasjon, etc. Mye av dette har sammenheng med arkitekturutdanningen og mye av det er på grunn av en generell interesse for livet ellers. Så lenge man ikke lever av fotografi, kan man unne seg å ta bilder av alt og man trenger ikke å spesialisere seg.
- Stilmessig er jeg vel egentlig under kategorien minimalist, jeg er forholdsvis streng med komposisjonene mine og har en tendens til å ta vekk alt unødvendig skrammel som tilfeldigvis kunne ha vært med i bildeflata. Jeg har dog et ønske om å lære meg mer komplekse komposisjoner, eller sagt på en annen måte, lyst til å være mer nyansert i komposisjonene mine.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Bra bilder er selvfølgelig en ting. Jeg har en tendens til å spinne rundt bilder jeg har sett og kombinere aspekter jeg liker til nye mulige bilder. Ellers så er omgivelsene jeg er i ofte inspirerende. Å se et bilde, selv om du ikke selv har tatt det, gir alltid en godfølelse og ofte nye ideer.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Ha det gøy først og fremst. Jeg har lovet meg selv at jeg skal holde foto som en hobby, istedenfor å ha det som et yrke. Jeg har ikke lyst til at foto skal bli et ork istedenfor en glede. Som sådan har jeg lyst til å fotografere så mye som mulig, så mange plasser som mulig, men aldri måtte begrense meg til en oppgave eller en tidsramme.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Cartier-Bresson er min store helt, enkle komposisjoner som samtidig er visuelt utrolig attraktive. Også Wiliam Wegman er veldig inspirerende og kreativ, mens den nyeste boka jeg kjøpte var Salgadaos Africa.
- På foto.no følger jeg med bildeskaperne Erlend Mørk, Lars Raun og Roger Johansen. De gjør noe som jeg kunne ønske jeg kunne. Til vanlig så klikker jeg innom bildekritikken i ny og ne og ser bilder den veien, av og til er det bra ting, av og til er det ikke det.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Det varierer veldig, alt fra flere dager i strekk til at kameraet ligger en uke. Har alltid med meg i alle fall et kamera, ofte flere om turen er litt lengre. Så hvis vi regner med tiden jeg bærer med meg kamera så er det jo mye.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg er nettopp ferdig med å fotografere prosjektene til TYIN tegnestue i Thailand, der jeg har vært involvert med humanitært arkitekturarbeid. Ellers prøver jeg for tiden å lære meg mer om 3D for å kombinere dette med foto. Jeg har og begynt å interessere meg for video og animasjon, så vi får se hvor den interessen tar meg.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt fra ide til ferdig resultat?
- Det kommer veldig an på prosjektet. Som regel lar jeg ideene modnes litt i hodet først, tenker på forskjellige aspekter, som regel krystalliserer det seg et klart konsept. Jeg har en tendens til å tegne en skisse over bildet og tenke gjennom hva jeg trenger av utstyr. Hvis ideen i utgangspunktet ikke kom fra et sted eller en eksisterende plass, så prøver jeg å finne et sted som henger i hop med konseptet. Etter det er det bare å sette av tid til det, gjøre alt klart og så drite litt i hva du har tenkt ut, men heller bare go with the flow. Ofte blir ikke de beste bildene de som er så nøye gjennomtenkte, men i og med at du har tenkt gjennom et likt bilde og stedet på forhånd har du muligheten til å oppdage nye og reagere raskt.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Min holdning er at det er bildet som bestemmer. Man velger utstyr etter hva man vil oppnå, ikke omvendt. Jeg bruker lang tid på å lære meg utstyret mitt ordentlig og bevisstgjøre meg selv hvordan jeg bruker utstyr. Dette har spart meg for mange bomkjøp i den tro at noe nytt på en måte hadde forandret måten jeg tar bilder på. Som sådan mener jeg utstyr er mye mindre vesentlig enn flertallet virker til å tro i dag, mens det å kunne sitt eget utstyr er veldig undervurdert.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Det har gitt muligheten til å skyte mye mer. Den største hindringen med film for en fattig student er kostnadene, mens digitalt, selv om det er mye mer å holde styr på, gir deg muligheter for eksperimentering som ikke var mulig på film. Samtidig ville jeg anbefale alle å skyte film. Det er en annen prosess og etter å ha holdt en god del fotokurs opp gjennom årene ser jeg at mange som har begynt rett på digitalt mangler en del (etter min mening) grunnleggende ferdigheter.
- For meg er digitalt fortsatt mer skyt og sjekk etterpå, mens film handler om å tenke gjennom først og skyte siden. Men det trenger selvfølgelig ikke å være på denne måten. Begge måtene lærer deg noe som den andre mangler, og om du klarer å utvinne lærdom fra begge, blir du nok en (teknisk) bedre fotograf.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med?
- Det er et bilde som er veldig enkelt komponert som viser en langstrakt øy, skyer og hav. Helt til høyre på øya er det noen hus. Bildet er tatt på New Zealand hvor jeg deltok på et fridykkingskurs en helg i Wellington. Under dykkene i svømmehallen, fikk jeg en shallow water blackout, dvs. at hjernen koblet ut under dykket på grunn av oksygenmangel. Av den grunn fikk jeg ikke lov til å dykke seinere den dagen når resten av gruppa dro til havet. Jeg ble allikevel med for å ta litt bilder. Etter å ha surret rundt med kameraet en god stund, satt jeg meg ned på en stein for å hvile beina etter all klatringen. Det var da jeg merket husene på øya. Jeg hadde vel allerede tatt en 20-30 bilder der øya var med, men ikke før nå så jeg at husene var der. Mens jeg funderte på menneskene på denne øya og hvordan livene deres var, forandret lyset seg plutselig og det kom en ganske spesiell crosshatch-type mønster fram. Jeg tok bildet egentlig bare for å huske all filsoferingen min over menneskene som bodde der, men har etter hvert begynt å like bildet mer og mer, selv om den var i søppelmappa mi de første 4 månedene av livet sitt. Jeg vet ikke om det er et bra bilde for andre, men for meg er det et bilde som har veldig stor verdi. Og som alle arkitekter er jeg så pass arrogant at jeg tror på meg selv og ikke andre.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Jeg har prøvd å velge ut bilder fra omgivelsene jeg har vært i under reisene mine. Noen vil kanskje skille mellom arkitektur og landskap, men for min del har det skillet blitt mer og mer imaginært de siste årene. Jeg kan glede meg over omgivelsene mine uansett om de er menneskeskapte eller fra naturens side. Dette er steder som jeg har likt og som jeg tenkte det hadde vært hyggelig å dele med andre.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Forumet er jo utømmelig kilde for både meninger og fakta. Man får som regel hjelp og mange vil hjelpe om man har et problem. Jeg husker noen av mine første bilder som jeg la ut som ble hudflettet av Bjørn Rørslett (i etterkant ville jeg si med grunn). Dette var veldig fint fordi jeg fikk en ordentlig kritikk på mine bilder, noe som jeg ikke hadde mulighet til andre plasser.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Kanskje flytte fokus fra utstyr til bilder. Hvordan man kunne ha gjort det vet jeg ikke. Kanskje en tekst om bildekritikk, en prøve om stoffet og at man deretter får lov til å legge ut bilder ettersom hvor mange kritikker man skriver. Jeg tror fem kritikker mot hvert bilde man får lov til å legge ut hadde vært passe. Og også gjøre det mulig å "neste" på bildekritikken akkurat som på forumet, slik at man kan svare og lage litt digresjoner under bildekritikken også.
- Og så bør man få i stand en "Hvordan velge nytt kamerautstyr" hjelpesystem, der helt nye kjøpere kan vises til. Bare noen sider som forklarer de viktigste prinsippene bak kameravalg og hva man må tenke på. Som det er nå så skriver jo folk dette så å si på hver tråd.
- Det begynte egentlig når jeg fikk kjøpe en EOS500N fra broren min for 500 spenn. Jeg tok bilder jevnt og trutt på si helt til dette kameraet ble stjålet. Blakk som jeg var så hadde jeg ikke penger til nytt kamera, men fant plutselig et Petri-kamera som var nærmest gratis. Jeg fant også ut at en lokal fotoklubb hadde et mørkerom som sto ubrukt og så lenge jeg brukte s/h film så kunne jeg gjøre hele jobben enkelt selv. Jeg tror jeg lukta kjemikalier konstant den høsten jeg oppdaga dette og begynte virkelig å interessere meg for foto, meldte meg inn på foto.no og flyttet etter hvert til Trondheim der jeg ble med i Studentenes Kameraklubb (ikke de som henger rundt på Samfundet...) og fortsatte med å ta bilder. På en tur til Sula ødela jeg endelig Petrien og begynte da å fotografere digitalt med en Nikon D70 som var det ypperste på den tiden. Har egentlig fortsatt derifra. Selv om mesteparten av bildene jeg tar nå er digitalt, bruker jeg både mellomformat og 35mm s/h film, spesielt når jeg tar bilder for egen glede og har god tid.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg er vel egentlig altomslukende. Jeg interesserer meg for alt rundt fotografi og de nærliggende grenene som tegning, maling, arkitektur, visuell kommunikasjon, etc. Mye av dette har sammenheng med arkitekturutdanningen og mye av det er på grunn av en generell interesse for livet ellers. Så lenge man ikke lever av fotografi, kan man unne seg å ta bilder av alt og man trenger ikke å spesialisere seg.
- Stilmessig er jeg vel egentlig under kategorien minimalist, jeg er forholdsvis streng med komposisjonene mine og har en tendens til å ta vekk alt unødvendig skrammel som tilfeldigvis kunne ha vært med i bildeflata. Jeg har dog et ønske om å lære meg mer komplekse komposisjoner, eller sagt på en annen måte, lyst til å være mer nyansert i komposisjonene mine.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Bra bilder er selvfølgelig en ting. Jeg har en tendens til å spinne rundt bilder jeg har sett og kombinere aspekter jeg liker til nye mulige bilder. Ellers så er omgivelsene jeg er i ofte inspirerende. Å se et bilde, selv om du ikke selv har tatt det, gir alltid en godfølelse og ofte nye ideer.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Ha det gøy først og fremst. Jeg har lovet meg selv at jeg skal holde foto som en hobby, istedenfor å ha det som et yrke. Jeg har ikke lyst til at foto skal bli et ork istedenfor en glede. Som sådan har jeg lyst til å fotografere så mye som mulig, så mange plasser som mulig, men aldri måtte begrense meg til en oppgave eller en tidsramme.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Cartier-Bresson er min store helt, enkle komposisjoner som samtidig er visuelt utrolig attraktive. Også Wiliam Wegman er veldig inspirerende og kreativ, mens den nyeste boka jeg kjøpte var Salgadaos Africa.
- På foto.no følger jeg med bildeskaperne Erlend Mørk, Lars Raun og Roger Johansen. De gjør noe som jeg kunne ønske jeg kunne. Til vanlig så klikker jeg innom bildekritikken i ny og ne og ser bilder den veien, av og til er det bra ting, av og til er det ikke det.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Det varierer veldig, alt fra flere dager i strekk til at kameraet ligger en uke. Har alltid med meg i alle fall et kamera, ofte flere om turen er litt lengre. Så hvis vi regner med tiden jeg bærer med meg kamera så er det jo mye.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg er nettopp ferdig med å fotografere prosjektene til TYIN tegnestue i Thailand, der jeg har vært involvert med humanitært arkitekturarbeid. Ellers prøver jeg for tiden å lære meg mer om 3D for å kombinere dette med foto. Jeg har og begynt å interessere meg for video og animasjon, så vi får se hvor den interessen tar meg.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt fra ide til ferdig resultat?
- Det kommer veldig an på prosjektet. Som regel lar jeg ideene modnes litt i hodet først, tenker på forskjellige aspekter, som regel krystalliserer det seg et klart konsept. Jeg har en tendens til å tegne en skisse over bildet og tenke gjennom hva jeg trenger av utstyr. Hvis ideen i utgangspunktet ikke kom fra et sted eller en eksisterende plass, så prøver jeg å finne et sted som henger i hop med konseptet. Etter det er det bare å sette av tid til det, gjøre alt klart og så drite litt i hva du har tenkt ut, men heller bare go with the flow. Ofte blir ikke de beste bildene de som er så nøye gjennomtenkte, men i og med at du har tenkt gjennom et likt bilde og stedet på forhånd har du muligheten til å oppdage nye og reagere raskt.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Min holdning er at det er bildet som bestemmer. Man velger utstyr etter hva man vil oppnå, ikke omvendt. Jeg bruker lang tid på å lære meg utstyret mitt ordentlig og bevisstgjøre meg selv hvordan jeg bruker utstyr. Dette har spart meg for mange bomkjøp i den tro at noe nytt på en måte hadde forandret måten jeg tar bilder på. Som sådan mener jeg utstyr er mye mindre vesentlig enn flertallet virker til å tro i dag, mens det å kunne sitt eget utstyr er veldig undervurdert.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Det har gitt muligheten til å skyte mye mer. Den største hindringen med film for en fattig student er kostnadene, mens digitalt, selv om det er mye mer å holde styr på, gir deg muligheter for eksperimentering som ikke var mulig på film. Samtidig ville jeg anbefale alle å skyte film. Det er en annen prosess og etter å ha holdt en god del fotokurs opp gjennom årene ser jeg at mange som har begynt rett på digitalt mangler en del (etter min mening) grunnleggende ferdigheter.
- For meg er digitalt fortsatt mer skyt og sjekk etterpå, mens film handler om å tenke gjennom først og skyte siden. Men det trenger selvfølgelig ikke å være på denne måten. Begge måtene lærer deg noe som den andre mangler, og om du klarer å utvinne lærdom fra begge, blir du nok en (teknisk) bedre fotograf.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med?
- Det er et bilde som er veldig enkelt komponert som viser en langstrakt øy, skyer og hav. Helt til høyre på øya er det noen hus. Bildet er tatt på New Zealand hvor jeg deltok på et fridykkingskurs en helg i Wellington. Under dykkene i svømmehallen, fikk jeg en shallow water blackout, dvs. at hjernen koblet ut under dykket på grunn av oksygenmangel. Av den grunn fikk jeg ikke lov til å dykke seinere den dagen når resten av gruppa dro til havet. Jeg ble allikevel med for å ta litt bilder. Etter å ha surret rundt med kameraet en god stund, satt jeg meg ned på en stein for å hvile beina etter all klatringen. Det var da jeg merket husene på øya. Jeg hadde vel allerede tatt en 20-30 bilder der øya var med, men ikke før nå så jeg at husene var der. Mens jeg funderte på menneskene på denne øya og hvordan livene deres var, forandret lyset seg plutselig og det kom en ganske spesiell crosshatch-type mønster fram. Jeg tok bildet egentlig bare for å huske all filsoferingen min over menneskene som bodde der, men har etter hvert begynt å like bildet mer og mer, selv om den var i søppelmappa mi de første 4 månedene av livet sitt. Jeg vet ikke om det er et bra bilde for andre, men for meg er det et bilde som har veldig stor verdi. Og som alle arkitekter er jeg så pass arrogant at jeg tror på meg selv og ikke andre.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Jeg har prøvd å velge ut bilder fra omgivelsene jeg har vært i under reisene mine. Noen vil kanskje skille mellom arkitektur og landskap, men for min del har det skillet blitt mer og mer imaginært de siste årene. Jeg kan glede meg over omgivelsene mine uansett om de er menneskeskapte eller fra naturens side. Dette er steder som jeg har likt og som jeg tenkte det hadde vært hyggelig å dele med andre.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Forumet er jo utømmelig kilde for både meninger og fakta. Man får som regel hjelp og mange vil hjelpe om man har et problem. Jeg husker noen av mine første bilder som jeg la ut som ble hudflettet av Bjørn Rørslett (i etterkant ville jeg si med grunn). Dette var veldig fint fordi jeg fikk en ordentlig kritikk på mine bilder, noe som jeg ikke hadde mulighet til andre plasser.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Kanskje flytte fokus fra utstyr til bilder. Hvordan man kunne ha gjort det vet jeg ikke. Kanskje en tekst om bildekritikk, en prøve om stoffet og at man deretter får lov til å legge ut bilder ettersom hvor mange kritikker man skriver. Jeg tror fem kritikker mot hvert bilde man får lov til å legge ut hadde vært passe. Og også gjøre det mulig å "neste" på bildekritikken akkurat som på forumet, slik at man kan svare og lage litt digresjoner under bildekritikken også.
- Og så bør man få i stand en "Hvordan velge nytt kamerautstyr" hjelpesystem, der helt nye kjøpere kan vises til. Bare noen sider som forklarer de viktigste prinsippene bak kameravalg og hva man må tenke på. Som det er nå så skriver jo folk dette så å si på hver tråd.
Nordlys, Trondheim
Pasi Aalto
Sør for Auckland, New Zealand
Pasi Aalto
Ninety mile beach sand dunes, Northland, New Zealand
Pasi Aalto
Auckland, New Zealand
Pasi Aalto
Albert Park, Auckland, New Zealand
Pasi Aalto
Pangaimotu, Tonga
Pasi Aalto
Ranheim Kirke, Trondheim
Pasi Aalto
Orakei Korako Thermal area, New Zealand
Pasi Aalto
Mellom Taupo og Napier, New Zealand
Pasi Aalto