Backstage på Øya

I 10 år har rockefotograf Stian Andersen fotografert backstage på Øya-festivalen. Nå vises resultatet på Popsenteret.
På Øya-festivalen i fjor ble en rekke av bildene vist i en egen utstilling. Nå tar Popsenteret utstillingen videre og i en ny versjon: Det er flere bilder som ikke er vist tidligere, og også dokumentar, musikkvideoer og annet ekstramateriale.

- Rockefotografiet som kunstform har en like lang historie som rocken selv, men Stian gjør noe nytt med denne sjangeren, ved å kombinere studiosettingen med stedet han er på, og han tar bildene i forbindelse med selve konserten. En spennende kombinasjon vi gleder oss til å vise frem, sier kunstnerisk leder på Popsenteret, Paal Ritter Schjerven.

Vi snakker portretter av artister og band
backstage på festivalen. Ikke vilkårlig, men planlagte shoots. Noen med stor lysrigg, noen helt enkle og raske.

- Det hele begynte med at jeg jobbet for et magasin på festivalen. Det gikk opp for meg at jeg var lei av alle disse vanlige festival-bildene, blant annet av barn med fargerikt hørselvern. Jeg ville gjøre noe annet, og ideen om egne fotoshoots backstage med artister tok form, forteller Andersen til foto.no.

I første omgang så de for seg fem år, men det ble ti. Det har vært spennende, og det har vært gøy for Andersen. Men det har vært hard jobbing også. Spesielt i forkant av festivalen.

- All fotografering er avtalt på forhånd. Med agenter, management og plateselskap. Og slikt tar tid.

Men det er ikke alltid ting går helt som planlagt. Helomvendinger er ikke akkurat mangelvare når man driver backstagefotografering.

- Noen ganger har vi hatt skyhøye ambisjoner med svære lysrigger. Men så går det ikke, artisten skifter mening. For eksempel gjorde Iggy Pop det. Jeg skulle fotografere han etter konserten, han skulle bare spise littegranne først. Men kanskje han fikk en dårlig dessert backstage eller noe slikt. I alle fall så gadd han ikke bli fotografert etter han hadde spist.

Kanskje det sprøeste og mest rølpete han har vært med på, var da han skulle fotografere Pete Doherty i Babyshambles. Ved ankomst til Norge ble Doherty stoppet stoppet i tollen med ti gram hvitt pulver. Bandet sa nei til all presse, men Andersen fikk likevel sin tid med Doherty.

- Jeg har aldri sett assistenten min så redd før som da vi var backstage med disse gutta. Det var full snøstorm. I et hjørne lå det en kar og sov med en utbrent røyk i hånden. Dette var rock & roll av verste sort på tur. Forelegget som Doherty fikk måtte jeg oversette fra norsk til engelsk.

Men det ble bra bilder av det. Til tross for et utsvevende liv, er Pete Doherty en ganske så fotogen person.

Når Stian Andersen fotograferer artister backstage, forsøker han å lage bilder som skiller seg ut fra den store strømmen av alt annet. Skal folk stoppe opp, så må det skille seg ut.

- Først og fremst må bildet ha en nerve. Det må ha noe som treffer betrakter. Det kan for eksempel være det unike blikket. I hvert portrett forsøker jeg å si noe om artisten. Jeg vil fange noe av essensen.

Andersens backstage-bilder stilles ut på Popsenteret i Oslo til og med 15. mars.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i forbindelse med Andersens utstilling på Øya i 2014. Den er omarbeidet noe.
Stian Andersen - Fever Ray
Fever Ray
Stian Andersen
Stian Andersen - Janelle Monae
Janelle Monae
Stian Andersen
Stian Andersen - Pete Doherty
Pete Doherty
Stian Andersen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu