Det ble Dagsavisens frilanser Luca Kleve-Ruud som fikk æren av å ta i mot årets gjeveste utmerkelse for norske fotojournalister.
Med bakgrunn fra medisinstudier og homøopati før han begynte på fotojournalistutdanningen i Oslo, er dette andre året på rad at Luca tar pris i Årets Bilde. Også i fjor stod han på lista over vinnerne, og tok førstepremie i portrettklassen og andrepremien i dagligliv Norge.
Luca Kleve-Ruuds reportasje fra Haiti utmerket seg klart blant årets fotojournalistiske finalister, og kvalifiserer seg uten tvil for hedersprisen som Årets Bilde-tittelen representerer. Med et samtidig formsterkt, poetisk og originalt blikk beviser årets fotojournalistiske ener at han har fotografert seg inn i ikke bare et nasjonalt men også et internasjonalt toppsjikt.
Med flere prisvinnere som kan vise til bakgrunn fra fotojournalistikkutdanninga ved høyskolen i Oslo, blir det tydelig at menneskene som står bak skoleringa av de nye fotojournalistene både tenker og gjør noe som er riktig og viktig i forhold til kvalitet i fotojournalistikken.
Samtidig er det også flere av årets priser som nok en gang er gitt til frilansprosjekter gjort på fotografens egen tid og for egne penger. Avisredaksjonene soler seg selvsagt i glansen av en slik premiering, men det bør være utalt og et tankekors at det i de fleste tilfellene ikke er redaktører og redaksjoner som har drevet frem de prisverdige prosjektene. Må det være slik?
Av alle sterke vinnere dette året, er det magert på kvinnesiden. Dette til tross for at det er flere aktive kvinnelige fotografer i Norge. Av alle priser er det kun fem kvinnelige prisvinnere, og kun én av disse fikk en førstepremie. At denne premien gikk til et prosjekt gjort i privat regi av Andrea Gjestvang, som et resultat av hennes deltakelse på Joop Swart Masterclass, sier igjen noe om hvem og hva som bærer de sterke bidragene innen norsk fotojournalistikk.
For noen år siden var overskriften på norske debatter om fotojournalistikken i norske redaksjoner hvorvidt den var død. Nå er det bevist at det ikke er snakk om hvorvidt norske fotojournalistikk skal leve videre, men hvordan. Det bør være et mål at flere prosjekter som vinner frem i Årets Bilde, faktisk er drevet frem av og for redaksjoner og redaktører, og ikke på tross av.
Med bakgrunn fra medisinstudier og homøopati før han begynte på fotojournalistutdanningen i Oslo, er dette andre året på rad at Luca tar pris i Årets Bilde. Også i fjor stod han på lista over vinnerne, og tok førstepremie i portrettklassen og andrepremien i dagligliv Norge.
Luca Kleve-Ruuds reportasje fra Haiti utmerket seg klart blant årets fotojournalistiske finalister, og kvalifiserer seg uten tvil for hedersprisen som Årets Bilde-tittelen representerer. Med et samtidig formsterkt, poetisk og originalt blikk beviser årets fotojournalistiske ener at han har fotografert seg inn i ikke bare et nasjonalt men også et internasjonalt toppsjikt.
Med flere prisvinnere som kan vise til bakgrunn fra fotojournalistikkutdanninga ved høyskolen i Oslo, blir det tydelig at menneskene som står bak skoleringa av de nye fotojournalistene både tenker og gjør noe som er riktig og viktig i forhold til kvalitet i fotojournalistikken.
Samtidig er det også flere av årets priser som nok en gang er gitt til frilansprosjekter gjort på fotografens egen tid og for egne penger. Avisredaksjonene soler seg selvsagt i glansen av en slik premiering, men det bør være utalt og et tankekors at det i de fleste tilfellene ikke er redaktører og redaksjoner som har drevet frem de prisverdige prosjektene. Må det være slik?
Av alle sterke vinnere dette året, er det magert på kvinnesiden. Dette til tross for at det er flere aktive kvinnelige fotografer i Norge. Av alle priser er det kun fem kvinnelige prisvinnere, og kun én av disse fikk en førstepremie. At denne premien gikk til et prosjekt gjort i privat regi av Andrea Gjestvang, som et resultat av hennes deltakelse på Joop Swart Masterclass, sier igjen noe om hvem og hva som bærer de sterke bidragene innen norsk fotojournalistikk.
For noen år siden var overskriften på norske debatter om fotojournalistikken i norske redaksjoner hvorvidt den var død. Nå er det bevist at det ikke er snakk om hvorvidt norske fotojournalistikk skal leve videre, men hvordan. Det bør være et mål at flere prosjekter som vinner frem i Årets Bilde, faktisk er drevet frem av og for redaksjoner og redaktører, og ikke på tross av.
Liv og død
Luca Kleve-Ruud, Dagsavisen/Frilans
Maria Lundberg
Luca Kleve-Ruud mottar prisen for årets bilde
Maria Lundberg
Luca Kleve-Ruud mottar prisen for årets bilde